ico textsize.png Tekststørrelse
ico contrast.png Kontrast

Brukerstyrt personlig assistanse

For ytterligere informasjon komtakt habiliteringstjenesten i Snillfjord kommune. Følg lenken under:

http://snillfjord.custompublish.com/index.php?cat=95600

Brukerstyrt personlig assistanse er et tilbud om praktisk hjelp til personer med nedsatt funksjonsevne. Det at ordningen er brukerstyrt betyr at du som mottaker får større mulighet til å styre tjenestene og hverdagen selv.

  • Lover og forskrifter

    Dette er en lovpålagt tjeneste etter helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Se blant annet

    Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 og § 3-8
    Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1a og 2-1d

    Lover

    Forvaltningsloven
    Helse- og omsorgstjenesteloven
    Pasient- og brukerrettighetsloven

    Retningslinjer

    Brukerstyrt personlig assistanse (rundskriv)

    Brukerstyrt personlig assistanse (rundskriv)

    Rett til egen tros- og livssynsutøvelse

    Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse (BPA) (I-9/2015)

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om brukerstyrt personlig assistanse, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

    Vedlegg

    Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Helse og sosial
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2016-03-17 12:36